Kiedy pacjent nie wróci ponownie do Twojego gabinetu?

Kiedy pacjent nie wróci ponownie do Twojego gabinetu?

 

Rozwój stomatologii w Polsce ciągle postępuje – otwierają się nowe gabinety stomatologiczne, a limity przyjęć na studia stale się zwiększają, pozwalając uzyskać wykształcenie znacznie większej ilości lekarzom. Zwiększają się też standardy, rośnie świadomość i oczekiwania pacjentów względem poziomu wykonywanych zabiegów, a coraz więcej z nich woli zapłacić za lepszą jakość, gdzie efektem są zdrowe zęby na długie lata, niż szukać najtańszych rozwiązań, które nie sprawdzą się z perspektywy czasu.

Czy zdarzają się pacjenci, którzy niechętnie lub wcale nie skorzystają ponownie z usług danego stomatologa? Oczywiście, że tak. Dla przedsiębiorcy powinien być to pierwszy sygnał, że źle dzieje się w jego gabinecie i trzeba zastanowić się nad podjęciem kroków, które pozwolą zatrzymać stałych i pozyskiwać nowych klientów, zamiast sukcesywnie ich odstraszać.

Czy można wyciągać konstruktywne wnioski z powodu stale odchodzących pacjentów? Nie tylko można, ale nawet i trzeba — chyba że kompletnie nie zależy nam na tym, jak gabinet będzie prosperował. Najlepiej zacząć działać jak najszybciej, ponieważ im dłużej pozwalamy na jego negatywny odbiór, tym trudniej będzie przywrócić sytuację na właściwe tory i ponownie zyskać w oczach pacjentów. Warto pamiętać, że zdecydowanie łatwiej jest wyrobić sobie opinię o kimś zupełnie nowym na rynku, w tym przypadku o nowym gabinecie, niż przekonać ludzi, że zaszły w nim zmiany… i to zmiany na lepsze. Polacy, niestety, posiadają mentalność, która nie ułatwia odzyskania raz straconego już zaufania.

Zadanie, przed którym staje stomatolog, jest wyjątkowo trudne, ponieważ przede wszystkim trzeba znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego tak się dzieje, że pacjenci po pierwszej wizycie nie chcą wracać ponownie w to samo miejsce, tylko szukają innego gabinetu, w którym chcą się leczyć. Pierwszym krokiem, jaki trzeba wykonać, jest uczciwe przyjrzenie się sobie jako stomatologowi i przedsiębiorcy i zadać trudne pytanie, czy swoją pracę wykonuje się z zaangażowaniem i z oddaniem, a pacjentów traktuje z należnym im szacunkiem, czy asortyment stomatologiczny w gabinecie, którego używa się do wykonywania zabiegów, jest wysokiej klasy, i wreszcie – czy stosunek ceny do jakości jest adekwatny.

Trudno spojrzeć obiektywnie na siebie samego, jednak podjęcie tej próby z pewnością pozwoli na ujrzenie gabinetu w nowym świetle oraz umożliwi podjęcie działań w kierunku naprawy jego wizerunku. Warto również zastanowić się nad szczerą rozmową z pacjentami, ponieważ będą oni najlepszymi krytykami — każda wizyta jest szansą na dobre sprecyzowanie ich wymagań względem stomatologa. Mogą wtedy jasno wskazać, gdzie powinno się ukierunkować działania, a nawet zasugerować modyfikacje, które byłyby w ich odczuciu potrzebne, aby pacjenci dobrze się czuli podczas odbywanych wizyt.

Do najczęstszych powodów, przez które pacjenci nie chcą wracać ponownie do gabinetu, należy przede wszystkim brak zainteresowania oraz obojętność wobec ich stanu zdrowia oraz zły przepływ informacji pomiędzy personelem a pacjentem. Drugim, bardzo częstym, powodem niechęci do ponownego skorzystania z usług stomatologa, jest cena, jaką pacjentowi przychodzi zapłacić za wykonany zabieg. Jeśli jakość jest skrajnie nieadekwatna do rezultatów, z całą pewnością nikt nie będzie chętnie wracał w takie miejsce. Trzeci, najczęściej wskazywany, problem to podejście stomatologa do pacjenta – czasem uśmiech i delikatny żart potrafią całkowicie rozładować napięcie i zmienić jego nastawienie do zabiegu.

Nie istnieje jedna dobra recepta na sukces gabinetu, jednak pewne jest, że trzeba być otwartym na potrzeby pacjentów, słuchać ich uważnie i uświadomić sobie, że to zadowolenie jest największą miarą osiągniętego sukcesu.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium